Tuesday, March 29, 2011

Terasa dan Dirasa....Perasaan Daa..

Assalamualaikum W.B.T ...dah agak lama aku tak meluahkan perasaan..mencurahkan rasa hati kat blog aku nih..kesibukkan yang melanda diri ibarat perdana menteri ni telah mengakibatkan terlalu lama blog aku ni terbegkalai..Sebenarnya sibuk tidak boleh aku jadikan bahan sebagai alasan. Aku sendiri yg tak pandai curi masa utk meng 'update' blog sendiri. Biasa la kan..nama pun manusia mana nak mengaku kesalahan sendiri. Kali ni tajuk N3 aku terasa dan dirasa. Maksudnya adalah mengenai perasaan atau hati yg disakiti. Selalunya terasa hati ni turut melibatkan orang lain..tak kira la 0rg yang berada disekeliling kita atau pun org tu berada jauh dari kita. Tidak mustahil utk kita elakkan situasi terasa hati ni. Punca utama terjadinya terasa hati ni pulak adalah perbuatan org lain. Tak kira la dari segi perbuatan ke percakapan ke..kadang ada perbuatan kita dan percakapan kita yang boleh membuatkan org lain turut terasa hati. Tapi adakah kita tahu org tersebut terasa dgn kita? adakah kita tahu yang kita telah menyakitkan hati dia...susah kan kalu kita tak tau...payah kan kalu org tu tak kan maafkan kita sampai bila2? Nanti kat akhirat jenuh pulak kita nak cari dia nak minta maaf...kalu sampai ke sudah dia tak maafkan udah tak lepas pulak kita nak masuk syurga..ai payah2..tak tau la teman nak kate..Kadang2 aku sendiri terasa hati dgn org lain. Tp org lain tak penah tau pun yang aku terasa hati..tp mcm mana kalu org lain pun ada yang terasa hati dengan aku..takutnya aku..


Sebenarnya kita sebagai manusia biasa ni tak pernah lari buat salah sesama kita..kadang-kadang kita rasa bergurau tapi org lain tak boleh terima gurauan kita. Jadinya dalam apa sahaja perbuatan kita mesti berhati2. Sebelum keluarkan apa2 kenyataan atau beri penerangan fikir dulu..bak kata pepatah terlajak perahu boleh diundur...

No comments:

Post a Comment